sobota 23. června 2012

Nastal čas...


… udělat si zase jednou pár nepřátel :D

Než se pustím do článku na téma, které mě poslední dobou zaujalo, chtěla bych se pochlubit, že jsem dnes posledním testem úspěšně zakončila první ročník vysoké školy, a protože na naší fakultě je druhý semestr údajně tou první největší zkouškou, která odhalí slabé články, a já odcházím s čistým štítem, mám opravdu radost.

Tak jsem si trochu načechrala peříčka a teď už k tomu hlavnímu. Jak asi všichni víme, od minulého roku čeká na studenty státní maturita. Sama jsem ji loni mezi prvními absolvovala, takže vím z vlastní zkušenosti, jaké klady a zápory tato zkouška má. Rok se s rokem sešel, bylo tu další testování plošné maturitní zkoušky a s ním se ve zpravodajství roztočil kolotoč obviňování, které mělo za cíl nalézt viníka velkých neúspěchů.
                                
Nejprve se na světlo světa prodraly problémy se zadáním vyšší matematiky, které bylo neúměrně vzhledem k času, který museli studenti splnit. Co je na tom pravdy Vám nepovím, protože kariéra matematika mě určitě nečeká, pokud se náhle neprobudí nějaký dlouho ukrývaný talent. Nedávno však na povrch vyplaval pro mě zajímavější problém: SLOH.  „Slohovkám“ jsme se na základní a střední škole nikdo vyhnout nemohl. Ovšem pro značnou část maturantů byla slohová práce letos nepřekonatelným problémem. Říkám si: „Čím to je?“ 
                                          
  Pokud budeme pátrat v médiích (zvláště internetových), najdeme v naprosté většině jediného viníka: CERMAT! Ano, ta zlá společnost, která bezdůvodně úžasné slohy geniálních studentů oznámkovala za pět. Opravdu je chyba jen na straně hodnotitelů? Nemyslím si. Samozřejmě, určitě existuje určité procento oprávněných stížností. ALE! Projděme si internetové diskuse, facebook a další. To je panečku slovní zásoba a úroveň vyjadřování, že?  Pokud chcete sebrat odvahu a zapojít se do nějaké debaty, mám pro vás doporučení: Nepoužívejte příliš složitá souvětí, ironii, ani si moc nehrajte se slovíčky – pokud tak učiníte, hrozí, že část diskutujících nebude schopna pochopit obsah vašeho příspěvku. Střílím teď i do vlastních řad, ale ať se vám to líbí, nebo ne, velká část mladých lidí se dnes neumí písemně vyjádřit (pokud tedy neexistuje přímá úměrnost mezi množstvím vulgarit a kvalitou textu). Jako dokonalý příklad mohu uvést nedávnou zkušenost, kdy mi jistý známý poslal na kontrolu tři krátké věty, které chtěl zveřejnit jako oficiální sdělení na internet…dvě ze tří, které mi od něj přišly, byly tak kostrbaté, že téměř vůbec nedávaly smysl.   
                                                                                                     
Ale abych úplně neodbočila od slohových prací u maturit…

Krátce po zveřejnění výsledků, a začátku protestů proti hodnocení, vznikla na internetu petice. Shodou okolností (zrovna jsem se pokoušela někomu vysvětlit, že naprosté odbočení od zadání vskutku není známkou originality, která si zaslouží ocenit výbornou) jsem na tuto stránku také zavítala. Kromě názorů maturantů a dalších zajímavých věcí jsou zde na porovnání zveřejněny dvě práce a jejich nezávislá hodnocení. První z nich bych považovala právě za tu, u které je stížnost oprávněná. Pravda, nejde sice o dokonalou verzi úvahy, ale z mého pohledu by se k úspěšným počítat mohla. Ovšem v druhém případě mě nezávislé hodnocení spíše šokovalo nízkými nároky. 20/30 bodů je tu připisováno slohu, který je (ať se na mě autorka nezlobí) na úrovni žáka druhého stupně základní školy a i tam by jej někteří roznesli na kopytech. To ve mně vyvolalo neodbytný dojem, že by se některým lidem opravdu ze všeho nejvíc líbilo, kdyby se maturita dostávala za milý úsměv a krásné modré oči.

Shrnuto a podtrženo: Jsem rozhodně na straně maturantů, kterým bylo opravdu ublíženo a jejich jinak kvalitní práce byla sražena na dno kvůli prkotině a špatné náladě hodnotitele.  Ale nelíbí se mi, kolik těch, kteří odevzdali sloh pochybných kvalit (spíše nekvalit), najde v sobě tolik drzosti, aby obviňovali v první řadě všechny okolo. Ne každý může být nadaný spisovatel, ale pokud se chci chlubit nějakou úrovní vzdělání, musím předvést tomu odpovídající schopnosti.

A rada na závěr? Spousta kritiků říká, že psaní slohů se nedá naučit. Já prohlašuji, že z větší části dá. Jak? Tím, že čas od času vypnete televizi, místo internetových stránek si otevřete úplně obyčejnou knížku a budete si Č-Í-S-T. Ano, tak snadné to je. 

4 komentáře:

  1. Z velké části s tebou souhlasím. Maturovala jsem stejně jako ty, minulý rok. Maturovala jsem dokonce z vyšší úrovně matematiky, kde mi dvojka - dá se říct - "zkazila" vysvědčení:-D. Ale co se dá dělat, že.

    K těm slohovkám - rozhodně si myslím, že se lze naučit psát slohovky, zdokonalit se. Problém je, že Cermat spíš potřebuje, aby člověk psal slohovky podle něj. Když už někdo vypsaný je a má už určitý styl, těžko se to napravuje. Jak to myslím? Mám kamarádku, byla na gymnáziu, z ústní zkoušky dostala jen jednu dvojku - z němčiny. Nakonec ale neudělala právě slohovku. Vybrala si vypravování. Měla ho v minulém čase, měla tam přímou řeč, měla tam úvod, stať i závěr a nakonec v závěru měla i poindu, dokonce zopakovala název slohové práce ("Svět je malý a o náhody tu není nouze"). Vyprávěla o tom, jak v jeden den potkala nezávisle na sobě tři lidi, které myslela, že už nikdy neuvidí. A co na to Cermat? Prý se netrefila do "vypravování", ze pět. Ona, premiantka, ten týden myslela, že skočí pod vlak. Navíc byla nešťastná hlavně proto, že nevěděla, co udělala špatně, proto neví, co přesně má příště napsat, aby to nebylo zase špatně. Říkala, že kdyby to měla napsat znova, napsala by to stejně. Zkazilo jí to úplně všechno, jak to, kam chtěla jít na vysokou, tak všechny vzpomínky na střední. Nešla ani na maturitní večírek, ani na předávání vysvědčení. Byla z toho fakt na prášky. A co pak? Pak Cermat vyhověl odvolání. Bez omluvy, bezevšeho - dostala nakonec (teď se podrž) dvojku. Maso, že? Zvednout někomu známku o tři stupně. No ale ty nervy jí to nevrátí, stejně tak už nemá možnost se dostat na některé školy, na které chtěla. I když má nyní maturitu z vyznamenáním. Má maturitu, ale prostě trochu pozdě.

    Ale chápu, co jsi tím chtěla říct, i já to tak vidím. Je spousta lidí, kteří se neumí ani vyjadřovat, ale sebevědomí jim nechybí. Úroveň vzdělanosti klesá, klesá úroveň středních škol. To se ovšem nevyřeší tím, že nechám někoho, kdo se učí na zahradníka, propadnout z matematiky. Spíš by pomohlo, kdybych mu zajistila, aby měl alespoň tři hodiny matematiky týdně, aby se mohl připravit a něco se naučil.

    I tak však nechápu, proč se Cermat od minulého roku ani trochu nepoučil. Nižší úroveň češtiny byla pořád jen jakési "OSP" než čeština, opravování prací bylo opět naprosto neprůhledné. A přitom třeba SCIO mají už poměrně propracovaný systém oprav i odvolání proti otázkám. Napíšu test, druhý den vidím správné odpovědi a pokud si to dokážu obhájit, pak je klidně možné, že u dané otázky uznají dvě odpovědi. Kdyby Cermat alespoň trošičku nahlédl do systému, jakým testy dělá Scio, třeba by nebylo tolik nespokojených lidí. Ale v naší zemi :-D ? V našem systému je tolik věcí, které naprosto postrádají logiku, že už se není čemu divit:-D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuji za obsáhlý komentář :)
      Tvoje kamarádka patří právě k těm, u kterých si myslím, že rozhořčení je na místě a je důležité, aby se nahlas ozvali. Už jen kvůli tomu, aby se něco takového příště neopakovalo. Jak už jsem psala, je nemyslitelné potopit maturanta kvůli maličkosti společně s těmi, kdo byli opravdu úplně mimo. Sama jsem loni dělala vyšší Čj (která má naštěstí s jazykem už společného trochu víc :D ) a věřím, že i s mým stylem psaní by mohl mít někdo z hodnotitelů velký problém (měla sem kvůli němu spory i na střední u jedné češtinářky).

      U zadání se mi letos zdálo, že se Cermat snažil vyhovět některým stížnostem z loňska, ale ve výsledku z toho vznikl nový nesmysl. :D Scio má tohle za ty roky rozhodně daleko lépe propracované, třeba by se Cermat nakonec také vzpamatoval, ale doplácí na to maturanti a to není dobře.

      Taktéž souhlasím s tím, že zavedením plošných zkoušek, se problémy s klesající úrovní vzdělanosti nevyřeší(ale pro tenhle stát je typické, že s řešením problému začínáme uprostřed, a pak se divíme), je třeba začít u zkvalitnění výuky a studenti musí mít možnost včas přijít na to, zda na maturitu opravu mají schopnosti. Zároveň by ale neabsolvování maturity nemělo mít pověst, že se tím do budoucna úplně odepíšu. Tudíž v rámci toho, by se i ve společnosti mělo přehodnotit vyžadování maturitního vysvědčení i v zaměstnáních, kde opravu není třeba.

      Vymazat
  2. Když už jsem se tak rozepsala, tak ještě něco napíšu:-D. Vlastně vůbec nechápu, proč je nyní tolik škol s maturitou. Maturitu už má úplně každý, celé to už dávno přestalo mít význam. Výmysl s nižší a vyšší maturitou mě taky dostává. Co je to potom za srovnání? Česky máme umět všichni stejně, a kdo chce maturovat z matematiky, tak má přeci taky umět stejně jako ostatní. Proč dvě obtížnosti, když jedna je na úrovni žáka sedmé třídy (nekecám, spousta úloh bylo na trojčlenku, která se učí právě v sedmé třídě). Mého bratra, který nyní ukončil pátou třídu, jsem naučila vypočítat faktoriál během dvou minut (faktoriál = jedny z nejtěžších úloh nižší úrovně matematiky loňského roku). Troufám si tvrdit, že by nižší úroveň matematiky alespoň na čtyřku zvládl. Tohle přece není normální, ne? A co vyšší úroveň? Ta je zase přehnaně "natlačená", cílem je studenta co nejvíce vystresovat. Co taky, když má na každý příklad tak dvě minuty - a zároveň má každý příklad tak dlouhé zadání, že jen jeho přečtení zabere polovinu času. Slyšela jsem rozhovor s nějakým pánem z matematického ústavu, který si vyzkoušel vyšší úroveň matematiky - a oznámil, že toho, kdo to za daný čas zvládne bez chyby udělat, by do minuty zaměstnat. No tak kde jsme? Vždyť vytvoření dvou úrovní úplně zbortilo polovinu kladů státních maturit.

    Vlastně se ani nedivím, že hloupost vládne světu. Nedivím se, že je tolik lidí, kteří mají pocit, že jsou inteligenčně nadprůměrní, zatímco opak je často pravdou. Ach jo:(...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to postavené na hlavu...tímhle tempem budeme mít za chvíli maturitu všichni, ale její úroveň bude nízká. A co pak? Pak si budeme všichni dělat titul a úroveň bude klesat i tam (ona už vlastně klesá). Ale budeme mít všichni papíry na hlavu, to bude přece bezvadné! :D Je to o tom přeceňování maturit a titulů ve společnosti. Každý by se měl věnovat tomu, na co má schopnosti a ne zavádět takovéhle čachry s maturitami. Třeba já taky vím, že stěží můžu dělat automechanika, profesorku fyziky nebo korektorku textu...tak zůstanu u toho, co zvládám. :D

      Vymazat